Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 14.7.09 in

11 Julai : SABTU malam menyaksikan Dewan Ibn Sina bergema dengan kehadiran pelajar cemerlang Malaysia SPM 2008, Nik Nur Madihah. Beliau datang bersama ayah beliau, Encik Mohd Kamal.

Dalam siri nasihat dan motivasi kepada lebih 700 pelajar Maahad Ahmadi, beliau menekankan betapa pentingnya diri setiap individu pelajar muslim memelihara diri serta persekitaran dari terjebak melakukan maksiat sama ada kecil mahupun besar. Rahsia kejayaan hanyalah berpegang dan menjaga hubungan dengan Allah serta dengan manusia. Setiap tingkahlaku dan pegangan mesti kukuh seperti pelajar muslimah yang mesti kekal berpegang dengan pakaian sempurna yakni menutup aurat dan memakai tudung labuh walaupun sudah tamat persekolahan. Ini kerana banyak ujian yang akan ditempuhi dalam mengharungi hari-hari mendatang.

Jika kita lihat senario sekarang, pemakaian pelajar perempuan Maahad Ahmadi sudah berubah dengan melihat mereka datang untuk mengambil sijil ataupun surat berhenti sekolah.

Majlis bersama Madihah turut dihadiri oleh Ustaz Abd Rahim, pengetua Maahad Ahmadi serta guru-guru Maahad yang tinggal sekitar Gemencheh. Antara tips yang disampaikan oleh Madihah adalah :

1. Jaga batasan pergaulan.

2. Menjaga hubungan dengan Allah dan sesame manusia.

3. Adab terhadap guru.

4. Tidak malu bertanya.

5. Membentuk kumpulan belajar.

6. Sentiasa berdoa kepada Allah.

0 Responses to “Tinggalkan Maksiat, Ikuti Syariat : Nik Nur Madihah”:

Catat Ulasan