Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 25.1.10 in
SUATU hari, Pengetua sekolahku mengarahkan semua guru datang untuk mesyuarat penting. Kerana diwajibkan maka semua guru terpaksa hadir termasuklah Cikgu Kadas yang datang agak terlambat dua minit dari guru-guru lain.

Mesyuarat berjalan begitu tegang dan serius sebab keputussan yang diambil akan menentukan maju atau mundur sekolah berkenaan.

Selepas dua jam bermesyuarat Cikgu Kadas sesekali menguap dan mengantuk, selang beberapa minit, tiba-tiba kedengaran tit tit tit, semua tercari-cari suara HP siapa pula yang berbunyi dalam bilik mesyuarat ini, pada hal sebelum ini peraturan mesyuarat semua HP wajib dimatikan, rupanya suara SMS itu muncul dari HP Cikgu Kadas, dengan pantas dan bersembunyi Cikgu Kadas membuka SMS yang diterima dan langsung membalasnya.

Pergerakan sulit Cikgu Kadas dicium oleh Pengetua. Apa lagi, Tuan Pengetua pun terus memukul meja dan terus menghujani kata cemuhan ke arah Cikgu Kadas " Cikgu tak tahukah Cikgu, ini adalah mesyuarat penting, Cikgu kelihatan dari tadi seakan-akan tak mengambil berat langsung perjalanan mesyuarat penting ni, sudahla datang lewat, kejap menguap, kejap SMS dan ...." hampir lima minit Pengetua berleter dan memalukan Cikgu Kadas.

Dalam keadaan keringat dingin yang bercucuran, Cikgu Kadas terus membisu beribu bahasa dan menerima apa adanya leteran Pengetua.

Setelah Pengetua kehabisan air liur dan idea, barulah dia diam sejenak. Cikgu Kadaspun mengambil kesempatan itu untuk menerangkan hal sebenar.

"Tuan Pengetua yang dihormati", Cikgu Kadas memulakan bicara dengan agak lemah dan sedikit gementar, "Malam tadi saya tak sempat tidur, sebab menjaga anak saya di ruang ICU di hospital kerana diserang demam panas Tuan, pagi ini pula isteri saya mengirim SMS mengatakan bahawa anak saya sudah kembali ke rahmatullah Tuan, dia meminta saya agar segera ke hospital untuk mengurus jenazah anak saya, namun saya balas SMS itu supaya isteri saya menunggu sebentar kerana mesyuarat kali ini sangat penting, dan.... " cukup Cikgu, cukup Cikgu, saya minta maaf kerana agak emosi.

Inna lillah wa inna ilaihi raji'un.
Semua terkedu dan bersimpati mendengar berita yang sungguh menusuk kalbu itu.

Apa kesimpulan yang dapat kita ambil dari kisah Cikgu Kadas barusan tadi dan siapa yang silap sebenarnya ??
0 Responses to “Kisah Cikgu Kadas”:

Catat Ulasan