Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 31.3.10 in
Oleh : Abu Hamdy


SAYA teruja dengan kepetahan pelajar tingkatan satu yang baru belajar bahasa arab boleh bertutur seperti sudah lama belajar arab! Ini hasil dari program KEMBAQ yang dijalankan selama tiga bulan, memang berjaya membuatkan pelajar tingkatan satu, tidak sama dengan pencapaian pelajar sekolah lain. Saya berani katakan, jika penilaian bahasa arab dibuat sekarang, Maahad akan menjadi sekolah yang terbaik seluruh Malaysia. Saya pasti.



KEMBAQ dicetuskan oleh Ustaz Zulkarnain Itam, yang mula bertugas di Maahad Ahmadi pada tahun 2008. Pada awalnya, hanya kudrat seorang diri mengerah tenaga mendidik pelajar tingkatan satu tahun tersebut. Selepas itu, beberapa pelajar dihasilkan untuk membantu mengembangkan modul KEMBAQ dan akhirnya sudah melahirkan generasi kedua fasilitator KEMBAQ. Ustaz Zul sudah boleh banyak 'berehat'.

Rata-rata ibu bapa pelajar yang terdidik dengan KEMBAQ berjaya menunjukkan hasil. Seorang bapa memberitahu anaknya telah membuat kerja bahasa arab kakaknya yang belajar di Kolej Universiti Islam Selangor. Kakak pelajar tersebut tidak dapat menguasai apa yang diminta dalam 'assignment' tersebut. Jika begini, bagi terus sahajalah Sijil Bahasa Arab kepada pelajar-pelajar KEMBAQ ini!

Akan tetapi, ada beberapa masalah, pentadbiran dan teknikal yang perlu diperbaiki. Kesilapan teknikal inilah kadang kala boleh menimbulkan masalah dan kepayahan kepada orang lain. Satu post mortem perlu dilakukan serta penambaikan yang akhirnya boleh menjenamakan KEMBAQ hingga keseluruh Malaysia.

Tahniah Us Zul dan fasi KEMBAQ!!

1 Response to “KEMBAQ : Satu Penilaian”:

Catat Ulasan