Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 8.4.09 in
Majoriti artikel dalam blog saya ini seputar isu wanita. Tak tahu kenapa. Apapun menyentuh perihal wanita dalam perbincangan ilmiah dan fiqh sememangnya satu perkara yang terpuji sebagai ganti daripada perbahasan wanita yang selama ini hanya banyak difokuskan sebagai bahan pelaris iklan, objek kecantikan, model muka depan majalah dan sewaktu dengannya. Secara tak langsung wujud satu gambaran bahawa Islam begitu mengambil berat tentang urusan wanita dan ini bermakna mengangkat martabatnya ke suatu tahap yang telah ditetapkan Allah dan Rasul. Tidak sebagaimana yang digembar-gemburkan oleh barat dan orientalis bahawa wanita dizalimi Islam.

Isu kali ini mengaitkan tentang perbahasan wanita berhubung solat. Iaitu persoalan wanita yang bersolat di bahagian atas masjid atau surau (aras wanita di atas aras imam dan makmum lelaki). Hal menimbulkan beberapa perbahasan, iaitu :

A) hukum keadaan makmum yang terpisah tempat atau terputus saf (kerana dihalangi oleh sesuatu seperti sungai, jalan raya dinding atau disebabkan oleh struktur bangunan.

B) keadaan makmum yang lebih tinggi dari imam.

C) keadaan makmum wanita yang mungkin sejajar atau terkehadapan sedikit dari makmum lelaki yang berada di tingkat bawah.

Artikel lanjut sila klik dibawah:
http://maahad-ahmadidaily.blogspot.com/2009/04/azman-syah-solat-wanita-di-tingkat-atas.html
0 Responses to “Azman Syah : Solat Wanita di Tingkat Atas”:

Catat Ulasan