Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 11.9.09 in

BACAAN tadarus Al Quran guru-guru Maahad Ahmadi setiap hari Isnin, Selasa dan Rabu sempena Ramadhan diteruskan dengan menghayati ayat dari surah Yaasin bermula ayat 41 hingga 52. Dalam membahaskan isi kandungan ayat, guru juga akan didedahkan dengan hukum tajwid bagi setiap ayat yang dibaca.


Dalam ayat 41, Allah SWT menambahkan lagi sebutan tentang tanda-tanda kehebatanNya, bagi membuktikan akan keEsaan Allah. Mari kita imbas kembali ayat-ayat sebelumnya yang menunjukkan kekuasaan Allah, sebagai contohnya, ayat 33, yang bermaksud,"Lihatlah kepada bumi yg kering kontang, Kami bukan sekadar menghidupkan bumi yang kering itu, malah mengeluarkan biji-bijian / buah-buahan, sebahagiannya dimakan oleh manusia sendiri."

Dan satu lagi bukti tanda kekuasaan Allah ialah pada ayat 37, yang bermaksud,"Allah SWT mencabut siang yang terang benderang, tiba-tiba manusia berada dalam kegelapan." Ditambah lagi pada ayat 41, untuk menunjukkan tanda keagungan Allah: maksudnya "Dan satu lagi tanda bukti kepada manusia itu tentang kehebatan Kami, Kami bawa zuriat-zuriat manusia itu dan Kami layarkan zuriat-zuriat manusia itu."

Dalam hal ini, guru membentangkan tentang betapa kecilnya manusia jika nak dibandingkan dengan keagungan Allah. Jadi, tidak perlu kita menjadi seorang yang sombong kerana kita umpama zarah yang amat kecil, boleh ditiup ke mana, boleh dibuang begitu sahaja. Sebagai contoh, kita ingin membersihkan habuk di rumah, tidak memerlukan kuasa yang banyak untuk menghapuskan habuk. Begitu jugalah Allah, Yang Maha Besar lagi Maha Agung. Kita perlu lihat alam yang sebenarnya lebih luas dan terbentang di cakarewala sana.

Maksud firman Allah lagi, "Di dalam sebuah kapal yang sarat dengan muatan. (Kapal yg dimaksudkan di dalam ayat ini, ialah kapal Nabi Allah Nuh A.S. Dan dihuraikan oleh ahli tafsir : 'Dan satu alamat yang lain yang terang bagi manusia, yang menunjukkan atas sempurnanya kudrat Kami, kata Allah,"Sesungguhnya Kami telah membawa nenek moyang manusia yang terdahulu, yakni zuriat keturunan anak-anak Adam, di dalam kapal Nabi Nuh A.s. Dimana Allah
telah mengarahkan supaya Nabi Nuh A.S. membawa di dalam kapalnya itu, setiap sesuatu itu, mesti ada pasangannya.)

Sebab apa Allah SWT mengatakan tentang kapal Nabi Nuh A.S. kerana Dia nanti akan menceritakan perihal kapal-kapal lain di ayat seterusnya : Dalam ayat 42 maksudnya :"Dan Kami ciptakan untuk manusia itu, Seumpama kapal Nabi Nuh A.S. Bukan kapal Nabi Nuh sahaja, kapal-kapal yang lain juga diizinkan oleh Allah. Tanpa keizinan/kekuasaan Allah, tak mungkin kapal itu akan dapat belayar di dalam lautan samudera yg dalam dan jauh luas saujana mata memandang.

Dalam ayat ini, Allah SWT menyuruh kita berfikir, dengan Dia menceritakan dahulu tentang kapal Nabi Allah Nuh. Kemudian baru Allah SWT menukilkan penciptaan kapal-kapal besar yang lain, seumpama kapal Nabi Nuh A.S. Dengan menaiki kapal-kapal besar itu, manusia boleh sampai ke negeri yang jauh. Manakala dalam Ayat 43, maksudnya :"Sekiranya Kami Kehendaki, Nescaya Kami akan karamkan manusia berserta dengan kapal-kapalnya sekali di dalam lautan. Pada ketika, kalau Kami nak karamkan, kalau Kami kehendaki untuk menenggelamkan kapal-kapal besar di dalam lautan itu, Kami boleh! Waktu itu tiada siapa pun yang mampu menyelamatkan mereka.

Untuk yang akhirnya dalam perbincangan tersebut, dihuraikan tentang azab kubur berdasarkan ayat 52: قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ
Mereka berkata, “Aduh celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami (kubur)?”

Inilah yang dijanjikan (Tuhan) Yang Maha Pemurah dan benarlah Rasul-rasul (Nya).(Yaasin: 52)

Dalam Tafsir Ibnu Kathir: Walaupun ada keterangan bahawa orang di alam kubur dalam keadaan tidur lalu dibangunkan, tidak bererti bahawa siksa kubur itu tidak ada. Sebab dibandingkan dengan dahsyatnya azab neraka, azab kubur itu jauh masih lebih ringan. Sehingga hanya seperti orang lagi tidur saja. Dijelaskan di kitab tersebut bahawa setelah disiksa di alam kubur dan sebelum dibangkitkan di hari kiamat, orang-orang akan ditidurkan sejenak. Hal itu sebagaimana disebutkan oleh Ubay bin Ka’ab, Qatadah, Mujahid dan Al-Hasan.

Ini menjawab jika ada persoalan tentang adanya azab kubur atau tidak. Tetapi di akhir perbincangan dalam ayat 41-52 surah Yaasin, kita sebagai manusia perlu muhasabah dan mengelak dari melakukan maksiat kerana dengan melakukan maksiat, diri kita akan diaibkan. Wallahu A'lam.
0 Responses to “Tadarus Al Quran 2”:

Catat Ulasan