Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 28.10.09 in
Oleh Ustaz Idris Syahdan
http://anakdeli.blogspot.com

Tahukah anda ?

Laut (Al-Bahr) disebut di dalam Al-Quran secara bersendirian sebanyak 32 kali.
Darat (Al-Bar) pula disebut secara bersendirian 13 kali.
Sebutan Laut dan Darat secara bersamaan adalah jumlah 32+13 iaitu 45 kali.

Sekarang mari kita cari peratus jumlah kedua-dua laut dan darat itu.

Bilangan laut : 32/45 x 100% = 71%
Bilangan darat: 13/45 x 100% = 29%


Nah, tahukah anda bahawa 71% itu adalah peratusan keluasan laut, dibandingkan dengan peratusan darat adalah 29% menurut ahli sains (www.nasa.gov). Subhana Allah....

Betullah sebagaimana yang dikatakan orang bahawa air laut adalah sebagai aircond bagi semua makhluq hidup di atas darat, jadi keluasannya mestilah lebih dari darat.

Memanglah, sebab ketika Allah SWT menciptakan langit dan bumi serta hendak menciptakan manusia di atas bumi ini, Allah SWT pun terus menciptakan air di dalam bumi yang menjadi sumber kehidupan manusia dan semua makhluq hidup yang ada di sekelilingnya. Allah berfirman :

أولم ير الذين كفروا أن السموت والأرض كانتا رتقا ففتقنـهما، وجعلنا من الماء كل شيئ حي، أفلا يؤمنون

“Dan apakah orang-orang kafir tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu kedua-duanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapa mereka tidak juga beriman?” (Q.S.Al-Anbiya’:30)

Air adalah inti kehidupan, tanpanya nescaya tidak ada kehidupan di muka planet ini. Jadi bukanlah secara kebetulan Allah mencipta lautan lebih luas dari daratan, tetapi sungguh kerana Allah bersifat Al-Hakim Maha Bijaksana.
0 Responses to “Mukjizat Al Quran”:

Catat Ulasan