Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 17.9.09 in
MINGGU ini merupakan minggu terakhir bacaan tadarus Al Quran guru-guru Maahad Ahmadi yang diadakan setiap hari Isnin, Selasa dan Rabu sempena Ramadhan. Bacaan diteruskan dengan menghayati ayat dari surah Yaasin bermula ayat 70 hingga 83. Dalam membahaskan isi kandungan ayat, guru juga akan didedahkan dengan hukum tajwid bagi setiap ayat yang dibaca.

Sebelum menghuraikan ayat-ayat terakhir surah Yaasin, ingin mengimbas kembali perbincangan yang dibahaskan oleh guru berkenaan isu mimpi. Ia ibarat keadaan sebenar perwatakan kita apabila berkaitan dengan keaiban atau malunya seseorang akibat melakukan maksiat. Digambarkan Nabi Adam dan Hawa dilucutkan pakaian kerana melakukan kesalahan kepada Allah. Pernahkah kita terfikir, apabila sesuatu balasan atau hukuman, Allah jatuhkan serta merta kepada kita. Contoh, jika kita mencuri, maka pakaian kita akan terlondeh dan tahulah orang kita telah melakukan kesalahan. Sebaliknya tidak, kita umat Nabi Muhamad SAW masih diberi hutang oleh Allah untuk bertaubat atau menyesali perbuatan kita. Untungnya dan bertuah kita menjadi umat Nabi Muhamad SAW yang penuh barakah. Sebut tentang berkat, ada juga perbahasan berkaitan pemakaian atau berkat kayu koka. Ada pendapat yang pelbagai namun hakikatnya yang penting adalah niat kita sebenarnya.

Dalam ayat 64, penafsiran bahawa Allah akan mengazab orang kafir bukan kerana mereka itu melakukan kezaliman, menentang Islam tetapi diseksa dan diazab kerana mereka itu kafir dan kufur kepada Allah. Justeru, setiap orang kafir akan diazab dan diseksa hatta mereka berkelakuan baik dan tidak menzalimi umat Islam.

Rangkuman ayat 65-72 menyaksikan kehebatan dan kekuasaan Allah apabila berlaku hari kiamat. Ditunjukkan juga sikap orang kafir yang masih tetap sombong dan angkuh walaupun mengetahui mereka akan dibakar api neraka. Jika difikir secara logik, apabila kita dijatuhi hukuman, seboleh mungkin kita akan merayu tetapi orang-orang kafir ini biadap dan angkuh dengan meminta-minta kepada Allah supaya mereka sendiri menjadi saksi.

Di hari terakhir pengisian tafsir surah yasin, guru mendedahkan tentang sifat redha dan sabar yang menjadi tanda ukur tentang iman dan hati seseorang. Diceritakan juga tentang segala kejadian Allah dibumi akan dijadikan api neraka hatta lautan melalui tafsiran sains dan alam.Wallahu A'lam.
0 Responses to “Tadarus Al Quran 3”:

Catat Ulasan