Sudah berdaftar sebagai ahli e-MANS?
Posted by maahad_ahmadi on 3.5.10 in
Maahad Ahmadi menawarkan dua bidang pengajian utama kepada penuntutnya. Skop tersebut ialah:
  1. Bidang Akademik
  2. Bidang Arab (Sanawi)
  3. Bidang Tahfiz

Bidang Akademik
Bagi Bidang Akademik, para penuntut akan mempelajari subjek-subjek mengikut arus perdana negara. Subjek-subjeknya adalah sama seperti subjek-subjek yang ditawarkan di sekolah-sekolah biasa. Para penuntut akan menduduki peperiksaan PMR (Penilaian Menengah Rendah) bagi tingkatan 3 dan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) bagi tingkatan 5. Setakat ini, pihak sekolah masih belum membuka peluang untuk mengambil STPM (Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia) di sekolah ini.

Bidang Arab (Sanawi)
Bagi Bidang Arab (atau Sanawi) pula, para penuntut akan mempelajari subjek-subjek Arab sedari tingkatan 1 lagi. Kebiasaannya, program pengukuhan bahasa Arab akan dijalankan pada awal tahun pengajian bagi penuntut tingkatan 1 agar mereka dapat mempersiapkan diri dengan sebaiknya sebelum memulakan sesi pembelajaran sanawi. Sesi persediaan tersebut mungkin mengambil masa selama 1 hingga 2 bulan. Namun begitu, program-program pengukuhan semasa juga akan dijalankan setiap tahun agar mutu dan kualiti bahasa Arab dalam kalangan penuntut institusi ini dapat dipertingkatkan.

Bidang Tahfiz
Bidang ini merupakan satu bidang yang baru ditawarkan secara khusus untuk penuntut institusi ini. Sebelum ini, institusi ini telah pun menawarkan program pengajian tahfiz di dalam sesi pembelajarannya. Namun, proses pembelajarannya masih kurang teratur dan mapan. Oleh yang demikian, pihak pentadbiran telah membuka peluang secara khusus dan tersusun bermula pada tahun 2010 untuk mana-mana penuntut yang berminat untuk menceburkan diri dalam bidang tahfiz.

Pauntauan akan dijalankan oleh Guru Tasmik yang telah dilantik. Sesi hafazan dan pembelajarannya pula diadakan di dalam bilik hafazan khas.
0 Responses to “Bidang Pengajian”:

Catat Ulasan